داروی سرطان ومحافظت در برابر دیابت

 9 ژانویه 2014 – تحقیقات جدید نشان می دهد دوزبسیار پایین یک داروی ضد سرطان  می تواند از بروز دیابت نوع 1 درموش جلوگیری کند. این دارو همچنین از تخریب سلولهای  بتا جلوگیری می کند. این تحقیق توسط دانشمندان علوم پزشکی و بهداشت در دانشگاه کوپنهاگ انجام شد و در مجله ی PNASمنتشر گردید.

دانشمدان اعلام کردند که دوز بسیار پائینی از یک دارو که برای درمان برخی سرطانهای خاص استفاده می شود، از سلولهای تولید کننده ی انسولین در پانکراس محافظت کرده و می تواند از ابتلا موشها به دیابت نوع 1 جلوگیری کند.

این دارو سبب کاهش میزان التهاب استریل یا التهاب غیرعفونی می شود. این یافته ها توسط محققین  دانشگاه کوپنهاگ با همکاری دانشگاه تکنیکال دانمارک و دانشگاه  دانمارک جنوبی و گروهی از دانشمندان بلژیکی، ایتالیایی، کانادایی، هلندی و آمریکایی بدست آمده است .

دکتر Christensenمی گوید: نتایج این تحقیق ما را یک قدم به درمان  حفاظتی  در برابر بیماری دیابت نوع 1 نزدیک تر کرده است. نتایج نشان می دهد که دوز بسیار کم این داروی ضد سرطان  که برای درمان سرطان لیمفوما بکار می رود و بنام ممانعت کننده ی آنزیم لیزین دی استیلاز معروف می باشد می تواند پاسخ ایمنی به سلولهای بتا را خاموش کند و از حمله ی سیستم ایمنی به این سلولها(سلولهای تولید کننده ی انسولین) جلوگیری نماید. بعد از استفاده از این دارو تعداد سلولهای سیستم  ایمنی  در پانکراس کم شده و مقدار  بیشتری انسولین تولید می شود، دانشمندان این دارو را در آب نوشیدنی به موشهایی خوراندند که درصورت  عدم مصرف  این دارو حتماً به دیابت نوع 1 مبتلا می شدند.

 از موش تا انسان

 دکتر Mandrup-Poulsenمی گوید ما از این دارو برای مقابله  با برخی سرطانهای خاص استفاده  می کنیم اما در این تحقیق از غلظتی صد بار کمتر از آنچه برای درمان سرطان بکار می رود، استفاده کردیم این غلظت قبلاً در درمان  بیماریهای روماتیسمی خاص در کودکان استفاده شد و ایمنی آن تایید گردید.

دکتر Christensenمی گوید: نتایج این تحقیق از اهمیت  بسیار زیادی برخوردار است زیرا یک قدم ما را به ابداع درمان پیشگیرانه برای دیابت  نوع 1 نزدیک کرده است . این دارو از تولید مولکولهایی که پیام های مضر التهابی را به سلولهای بتا می فرستند جلوگیری می کند به این ترتیب این دارو از تولید  عواملی که در سلول ایجاد شده و منجر به تخریب سلولهای در معرض  التهاب می گردد، جلوگیری می کند.

محققین سلولهای تولید کننده ی انسولین را از عضو اهدا کننده درمعرض پیام های التهابی قرار دادند ونشان دادند که استفاده از این دارو می تواند تخریب  سلولهای بتای انسانی را به تأخیر  اندازد.

دکتر Mandrup-Poulsenمی گوید: قدم بعدی در تحقیقات بالینی بررسی تأثیر این دارو بر افراد درمعرض خطر ابتلا به دیابت نوع 1 است برای مثال افراد خانواده ی بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 که در معرض  خطر زیادی  برای ابتلا به این بیماری هستند.

درحال حاضر  هیچ درمانی برای دیابت نوع 1 وجود ندارد و تنها راه کنترل این بیماری تزریق روزانه ی انسولین در چندین نوبت است.

منبع:www.sciencedaily.com/releases/2014/01/140109103644.htm

مترجم: ماندانا فرخی نیا